مهدی عزیزی

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

توابع API

API  مخفف Application Programming Interface می‌باشد که به معنای رابط برنامه‌سازی کاربردی است. نام API به توابعی اطلاق می‌شود که در فایلهای مختلف ویندوز مانند Advapi32.dll ، User32dll ، Ole32.dll ، Kernel32.dll ، Winmm.dll ، Winspool.drr ، Gdi32.dll ، Mpr.dll ، Netapi32.dll ، Sheu32.dll ، Rasapi32.dll ، Version.dll ، Wsock32.dll ، Comdlg32.dll، وجود دارند.
ویندوز برای صدها کار مختلف خود از این تابع‌ها استفاده می‌کند و برنامه‌های کاربردی نیز به طور متعدد از این توابع استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در زبان برنامه‌نویسی ویژوال بیسیک هر خط کد را که تایپ می‌‌کنید و بعد برنامه را
Run می‌کنید، توسط توابع API کنترل می‌شوند. هنگامی که دستور Form1.Print را برای نمایش یک پیغام بر روی فرم صادر می‌کند، در واقع ویژوال بیسیک در پشت صحنه از تابع API، Textout  جهت نمایش این پیغام استفاده می‌کند و یا هنگامی که از توابع رسم بیضی استفاده می‌کنید، درحقیقت از تابع API، Elliptic  استفاده می‌شود.
و همچنین توابع دیگر، حرکت ماوس، صفحه کلید، رنگها، دکمه‌ها، منوها و صدها عملیات دیگر
.
دلایل استفاده از توابع
API در زبانهای مختلف برنامه‌نویسی می‌تواند این باشد که:

1- توابع API به دلیل آنکه در فایلهای dll هر سیستم عامل ویندوز می‌باشد و در هر مکان مانند یکدیگر می‌باشند پس نیازی به ارائه آن فایل dll در نسخه برنامه نمی‌باشد و درنتیجه حجم نسخه کم می‌شود و درضمن سندیت برنامه نیز بیشتر می‌شود و می‌توان گفت که شما از منابع ویندوز به نحو احسن استفاده کرده‌اید.
2- نسخه‌های ویندوز به طور مداوم تغییر می کند ولی به دلیل آنکه سازندگان همیشه حالتی را در نظر می‌‌گیرند که نسخه‌های قبلی را نیز پشتیبانی کند. درنتیجه اگر شما برنامه‌ای را به کمک توابع
API بنویسید با تغییر نسخه ویندوز نیازی به تغییر جدی در توابع API نمی‌باشد.
3- بیشتر زبانهای برنامه‌نویسی (به‌خصوص زبانهای تحت ویندوز که خود به صورت پنهان از توابع
API استفاده می‌کنند، ممکن است به علت محدودیتهایی نتوانند تمام امکانات توابع را در اختیار قرا دهند. شما با دسترسی مستقیم به توابع می‌توانید از حداکثر قابلیتهای تابع استفاده کنید.
4- در بعضی از زبانهای برنامه‌نویسی برای آنکه بتوان یک حالت را بوجود آورد و یا کار مشخصی را انجام داد، باید کدهای زیادی بنویسیم و یا در زمان خطاگیری مدت زیادی را صرف کنیم و به طور حتم کاربر استفاده‌کننده از برنامه شما نیز باید زمان بیشتری را برای گرفتن جواب صرف کند. این موارد ذکر شده هر کدام به نوبه خود می‌توانند از محبوبیت، قدرتمند و خوانابودن برنامه بکاهند. ولی توابع
API به دلیل آنکه روتین شده و از قبل نوشته شده می‌باشند پس فقط کافیست تابع را فراخوانی کنیم و به آن ورودی دهیم و خروجی مورد نظر خود را دریافت کنیم.
5- همانطور که در توابع این کتاب نیز خواهید دید، بیشتر توابع کارهایی را انجام می‌دهند که زبانهای برنامه‌نویسی قادر به انجام آن نمی‌باشند. به عنوان مثال به تابع
SetlateradwindowAttributes مراجعه کنید که باعث می‌‌شود یک پنجره (فرم و یا کنترلهای داخل آن) و با یک رنگ مشخص در آنها به مقدار دلخواه به حالت شفاف و Transparent تبدیل شوند. و یا توابع دیگر مانند StretchBlt , TransparentBlt , LokworkStation , TimGetTim , SHShutDownDialog و ...

۲۱ آبان ۹۱ ، ۱۸:۳۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عزیزی

ویندوز ۸ هم آمد + قیمت ...

استیون سینوفسکی از مقامات ارشد مایکروسافت و مدیر ویندوز و ویندوز لایو،عرضه ویندوز 8 را انقلابی دوباره در تاریخ کامپیوتینگ دانست و آنرا تحولی بزرگ در پلتفورم ویندوز بعد از 17 سال دانست.

استیو بالمر مدیر اجرایی مایکروسافت نیز ویندوز جدید را بعد از ورود پی سی در سال 1981 و ویندوز 95 ، بزرگترین تحول ارزیابی کرد.

البته استیو بالمر سخنرانی خود برای عرضه رسمی را با نشان دادن فراگیری ویندوز جدید خود روی انواع سخت افزارهایی مانند ایسوس، دل، سامسونگ و ... نشان داد تا گستره محصول نرم افزاری خود را جلوی چشم 500 خبرنگار نشان دهد. در روزهای اخیر نقدهایی در این زمینه صورت گرفته و حتی فروشگاه آنلاین اپ های ویندوز نیز مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته است.( در حالی که اپل روی اپ استور خود 275 هزار اپ و برنامه برای دانلود در اختیار کاربران قرار داده، مایکروسافت تعداد اپ های خود را در فروشگاه خود اعلام نکرده است.)

ویندوز 8 با نبود منوی سمبلیک استارت(start menu on screen)، برای پی سی و تبلت درست شده است. (خبرتگار رویترز در مورد نبود منوی استارت و احتمال بازگشت آن از استیو بالمر روز پنجشنبه در کنفرانس خبری سوال کرده و بالمر نیز در جواب گفته تمام صفحه اسکرین شما استارت است و دیگر به آن نیازی نخواهید داشت!! )

مایکروسافت سعی دارد با عرضه تبلت خود بنام سرفیس که ویندوز جدید و لمسی خود روی آن نصب شده،  تحولی در بازار مینی تبلت ها ایجاد کند تا بعنوان رقیبی برای آی پد مینی اپل و نکسوس گوگل و کیندل فایر آمازون و گلکسی سامسونگ باشد.

از آنجایی که بازار تبلت ها در دستان اپل و سامسونگ است، بالمر عقیده دارد با ورود ویندوز 8 مخصوص تبلت ها این بازار به نفع مایکروسافت تغییر می کند.

و اما قیمت...

مایکروسافت ویندوز 8 را در سه نسخه عرضه کرده است. دو نسخه آن اینتل بیس است که شامل windows8 و  windows 8 pro است. نسخه سوم نیز بنام windows 8 RT است که مخصوص تبلت بوده و به اصطلاح ARM بیس است و روی دستگاههایی مانند سرفیس نصب می شود.

اما قیمتها: اگر ویندوز ویستا و  ایکس پی و هفت دارید و قصد به روز رسانی ویندوز را از نسخه موجود به 8 دارید فقط کافی است 40 دلار بپردازید.(مدیا سنتر نیز به صورت رایگان به روز می شود) این پیشنهاد قیمتی تا 31 ژانویه 2013 وجود خواهد داشت  و بعد از آن گران تر عرضه می شود.

اما برای خرید سی دی ویندوز 8 باید 69 دلار بپردازید. این ویندوز در 231 فروشگاه و به 109 زبان زنده دنیا عرضه شده است.

۰۵ آبان ۹۱ ، ۱۳:۱۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عزیزی