کتابخانه‌های زیادی بر مبنای MVC‌ برای زبان‌های مختلف نوشته شده ‌است که از آنها می‌توان ASP.NET MVC یا معماری MVVM مایکروسافت ـ که تلفیقی از MVC و معماری سه لایه قدیمی برای برنامه‌های ویندوزی است ـ CakePHP،‌ Yii، Kohana و... نام برد که کتابخانه‌هایی برای زبان PHP‌ است؛ اما معروف‌ترین چارچوب کاری توسعه داده‌شده که بهترین کارایی را دارد، می‌توان به Rails اشاره کرد که مزیت خود را مدیون زبان ساده و قدرتمند Ruby است. Ruby On Rails که طراحی ساده و در عین حال قدرتمندی دارد، به کمک برنامه‌نویسان آمده تا برنامه‌های کاربردی تحت وب خود را بیش از پیش بهتر کنند. از معروف‌ترین پروژه‌های اجرا شده با Ruby On Rails وب سایت توییتر است و یکی از دلایل معروفیت آن پیاده‌سازی REST API‌ به صورت داخلی است به این صورت که تمامی اکشن‌ها و مسیر‌ها بر اساس معماری REST API پیاده‌سازی شده‌ است.

زبان Ruby یک زبان شی‌ءگرا و گرامر آن ترکیبی از زبان‌های Perl و SmallTalk است. این زبان اولین بار اواسط دهه ۹۰ توسط یوکیرو ماتسوموتو در ژاپن و با تاثیر‌گرفتن از زبان‌های برنامه‌نویسی Lisp و Eeffle توسعه داده شد.

زبان روبی که ازسوی مرکز استاندارد‌های پیشرفته آژانس پیشرفت فناوری اطلاعات (یکی از موسسات دولتی ژاپن) برای استاندارد‌های صنعتی طراحی و توسعه داده شده ‌است استفاده در برنامه‌نویسی رباتیک مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

روبی، فوریه ۱۹۹۳ توسط ماتسوموتو به وجود آمد. شعار ماتسوموتو برای توسعه این زبان این بود که «روبی قرار است یک زبان اسکریپتی (برای اجرای آن نیاز به کامپایل‌شدن نیست) قدرتمندتر از Perl و شی‌ءگراتر از Python باشد (قابلیت‌های شیء‌گرایی بیشتری در اختیار برنامه‌نویسان قرار دهد)».

بعد از پیشرفت فناوری و استقبال گسترده از این زبان و توسعه کتابخانه‌های‌ مختلف (در ادامه توضیح خواهیم داد) او در کنفرانس Google Tech‌ در سال ۲۰۰۸ گفت: امیدوارم به برنامه‌نویسان در سراسر دنیا کمک کند تا محصولات پرسود تولید کنند و از برنامه‌نویسی خوشحال و خرسند شوند، هدف اصلی روبی این بوده است.

نسخه‌های متفاوتی از روبی به وجود آمده‌ که هرکدام برای هدف خاصی توسعه داده شده‌است، از آنها می‌توان MacRuby، IronRuby و... را مثال زد.

پس از گذشت تقریبا دو دهه از تولد روبی، این زبان دستخوش پیشرفت‌های زیادی قرار گرفت. یکی از این پیشرفت‌ها توسعه Ruby Gem بود که یک مدیریت بسته برای روبی است و به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تمامی کتابخانه‌های توسعه داده شده برای روبی را براحتی نصب و از آنها استفاده کنند.

کتابخانه‌های زیادی برای این زبان توسعه داده شده‌است. برای استفاده از آنها کافی است RubyGem و سپس با استفاده از فرمان‌های آن و فایل Gemfile آنها را برای خود نصب کنید. در این خصوص بد نیست به سایت http:‌/‌‌/‌rubygems.org‌/‌gems سری بزنید.

Rails یک چارچوب کاری برای توسعه برنامه‌های تحت وب است که برای استفاده در زبان روبی توسعه داده شده است. اولین نسخه این چارچوب کاری جولای ۲۰۰۴ توسط دیوید هاینمایر هانسون منتشر شد، اما در فوریه ۲۰۰۵ در اختیار عموم قرار گرفت.

همانند دیگر چارچوب‌های کاری، Rails برای توسعه برنامه‌های تحت وب از الگوی طراحی MVC پیروی می‌کند.

این کتابخانه امکانات زیادی برای توسعه برنامه‌های تحت وب ارائه می‌کند، یکی از آنها امکان پیاده‌سازی یک REST API است که شما براحتی و بدون داشتن دغدغه خاصی از این موضوع می‌توانید طراحی سیستم خود را طوری در نظر بگیرید که بتوان یک REST هم پیاده‌سازی کنید بدون این که نیاز به کدنویسی خاصی داشته باشید. بعضی از کتابخانه‌های Ruby برای برنامه‌های وب و مخصوصا Rails توسعه داده شده‌اند که می‌توان به Devise و Cancan اشاره کرد. اینها امکان طراحی یک سیستم عضویت قوی را به شما می‌دهند. همچنین Spec و Cucumber برای استفاده از قابلیت‌های Unit Testing مورد استفاده قرار می‌گیرد.